Monday, February 18, 2008

series of unlucky incident

Minggu lepas.
sedang memandu bersama isteri dan ank.

terhidu seperti bau hangit.
Aku membiarkan saja.
mungkin bau brek lori.

Tapi, tak lama selepas itu,
lampu bateri menyala,
menandakan enjin kereta aku
dijana oleh bateri yg tidak di cas.

bermakna altenater aku bermasalah.
tiba di rumah
aku membelek altenater.
Belt tidak putus.
Malah berputar dgn elok.

Bila dibelek lagi,
rupanya wayar penghubung telah terbakar.
aku lantas menyambung semula wayar tersebut.
lampu bateri tidak lagi menyala.

Hari Sabtu, menuju ke ipoh utk exam PTD.
sepanjang perjalan,
beberapa kali aku terhidu bau hangit.
dua kali aku berhenti utk memeriksa.
aku dapati wayar penyambung telah lebur.

Gamble, menuju ke pusat exam.
exam dulu, karang balik lain cerita.

balik, aku tanpa berlengah menuju ke haiway.
berhenti di sg.perak utk menunggu Tuan Yaser dan Sapuan.
bertemu Mi Tuid dan jasni yg naik bas utk ke Alor Star.

Apabila igin bergerak semula,
lampu bateri menyala kembali.

Aku melambai kpd Yaser.
Isyarat "Hampeh" menunjukkan keta aku rosssak.
Wayar dah jadi pendek sebab hangus.
Jadi aku tak bole nk sambung betul2.

kami jalan dan berenti kejap.
Yaser yg memandu di belakang setia mengekor.
Alhamdulillah, keta sempat tiba di Kamunting.

Semalam, jumpa Abg aku,
dia pon tukar wayar baru.
dlm masa yg sama dia repair pintu aku.

Alih2 pagi tadi, aku nk bukak kunci keta,
tapi tak tebukak.
Aku terpaksa masuk ke kereta
melalui tempat ddk penumpang.

Masa kat Mahkamah,
Depan Bank Rakyat,
Depan Opis,
Kat Parking,
org dok usha2.

Pehal la mamat tu pakai smart2 tapi keluar masuk
ikut pintu penumpang.
waraskah dia.

Hampeh....balik ni kena repair.

No comments: