Thursday, September 02, 2010

Ramadhan tidak seperti dulu, bahang raya pun tak seperti dulu.

Aku membesar kat kampung yang dinamakan Parit Hj Amin sekitar tahun 80-an dan 90-an.

Waktu itu tidak wujud lagi PS3,Henfon, apatah lagi facebook.

apabila tiba Bulan Puasa..amat meriah.

Ahha..kampung aku tu juga tadak letrik.

Apa yang meriah?
waktu petang, sbb tadak PS3,
aku dan kawan2 main Meriam Buluh.
pada pendpat aku, meriam buluh ni tak bahaya,
sekiranya segala peraturan dipatuhi.

buluh mestilah dari jenis yang kuat,
pastu rendam dalam air 2hari.(Air Parit)
pastu ikat/balut dengan tiub tayar.

aku tak pernah sengar lansung budak2 kampung aku cedera masa main meriam.
aku pon tak pernah.zaman tu memang best.

Malam pulak,
aku akan nyalakan pelita minyak tanah,
Kira2 20 bijik sekitar halaman umah aku yang luas tu.

pastu pi surau solat terawikh.
masa tu jemaah ramai,
yang muda2 pun ramai,
yang tua2 pun ramai,

yang bestnya pulak,
kampung aku akan pasang pelita minyak tanah dari
jalan masuk dan sepanjang jalan.

pastu umah jiran2 pun pasang pelita.
pastu jalan ramai2 balik dari surau,
esok pas sahur,
main meriam lagi.

Aku benci orang yang main mercun dan meriam tak ikut aturan,
dok boh dalam besi la,
boh dalam paip la.
orang2 ni la menyebabkan mercun dan meriam kena haram.
walhal meriah tau..benci.

aku pon tak pasti kenapa orang dah tak pasang pelita,
mungkin ekonomi tak bagus kot.
yang pastinya tiada kena mengena dengan sebarang fatwa atau hukum,
sebab kebanyakan depa tak amik pot pon pasai fatwa..huhuhu..

apa2 pun, zaman aku membesar dulu,
ramadhannya lebih berbekas,
syawalnya lebih meriah....


dulu aku suka main bunga api ni, bengkokkan dawai dia, pastu baling kat pokok,pastu bunga api tu sangkut kat pokok jadi mcm pokok bunga api.

8 comments:

yg_indah said...

kita makin tua.

Alin Marlini said...

ked : sedar pon dah tua...kikiki
kimi : rindunyer ngan karya si bicara manis ni...

KiMi said...

manada.aku muda lagi la.muda lagi dari hang dan kak lin.
kak lin: rindu dgn karya ka dgn saya?wawawawawa

kelisa_samudera said...

aku dulu terfikir macam tu jugak. tapi bila fikir balik, betoi ke budak2 skang tak hepi? cuba kita tgk dari perspektif diorang. rasanya dulu ngan skang sama je.

KiMi said...

sopie: aku tak kata depa tak hepi.aku kata aku suka zaman dulu lagi.

kelisa_samudera said...

hooo gitu. sama la macam aku. masih lagi teringat time orang semayang aku pi curi makanan moreh. hahahaha

yg_indah said...

tua dr pemikiran sj, tp bukan dr segi fizikal.

aku lahir bulan 12.kimi, kita tak jauh beza. hahaha

Anonymous said...

تقبل الله منا ومنكم

Semoga Allah menerima segala amalan.

arar