Wednesday, February 04, 2009

cuti.

"SULTAN AZLAN IBNI ALMARHUM SULTAN YUSUF GHAFARULLAHULAHU SHAH"
itu nama penuh sultan perak.
Aku igt bukan sebab aku prihatin dgn negeri sendiri.
Tapi sebab tiap2 jumaat baca doa mesti sebut nama sultan.

Semalam Perak cuti,
Sempena Jubli perak Pemerintahan Sultan Azlan.
kerajaan PEKATAN RAKYAT mengumumkan cuti.

Tuan Rumah yang aku sewa sekarang ni
mengambil kesempatan terhadap cuti ni..
errrr...bukan2...
mengambil kesempatan mcm org jahat nk mencabul ker...menipu ker..
dikesempatan cuti terkejut ni,
tuan rumah bersama tukang repair datang ke rumah untuk merepair apa2 kerosakan.

seperti yang aku report kepada beliau..
1) Stopper untuk tangki air atas siling sudah tidak berfungsi,
Kalo air penuh, aku/bini perlu menutup injap di luar rumah..
Kalo tak air melimpah.

2) Selepas aseb berak di jamban rumah itu tempohari..
Tangki pam curah juga telah rosak, kalo penuh air menitik..
Pelampung rosak la tu.

3) Kalo ujan, air akan masuk melalui celah frame tingkap.bilik depan.

4) Pintu besi reput di bahagian bawah.

Sambil2 tukang repair membaiki kerosakan,
Tuan rumah pergi ke bahagian belakang umah.
(di ni Jabatan KAsihatan, check nyamuk edis)
Mungkin akibat terkejut..hehehe...
lalu dia mengambil inisiatif menebang pokok2 apa ntah di belakang umah aku tu
dan membersihkan apa2 yang patut.
mujur tiada takungan air yg menjadi tempat nyamuk membiak,
kalo tak, dia terpaksa saman diri sendiri.haha

Pastu, dia juga mencabut segala rumput2 di depan laman rumah.

Hasilnya...
Kerosakan 1 & 2 berjaya diatasi..
Kerosakan 3 perlu inisiatif dari tuan rumah atas saranan tukar
repair iaitu membina Awning atau poch.
Kerosakan 4 lain hari, kena bawak alat welding.

Semak belakang rumah, habis ditebang.
yg tinggal, timbunan daun2 dan batang lengkuas

Laman rumah aku ceria tampa kehadiran rumput2.

Terima kasih tuan rumah.nanti kalo bina awning..
jgn la naik sewa ya..hehehe..

tghari, aku pinjam Van pak mentua untuk angkut timbunan
daun2 dan batang lengkuas tersebut.
Takut nanti ada U.L.A.R yg menumpang.

*****************************************************************

Aku berbual dgn aseb.
Aku kata GAJI dia BESSSARRR.
KAYYYAAAAAAAAAA...Keta HONDAAAAA

Dia balas balik dgn kata
dia nk bayyyar tooollll....
MINYAK LAGIIIIIIi......
manada kayyyaaaaaaaa.....

pastu dia counter dgn kata
aku tadak kena bayyyar tooolll..
Minyak tak byk gunaaaaaa,......

Aku defen kata...AKU ada anakkk
Makan Kuattttt...

Jawapan aseb pula,
(yang membuatkan aku terberenti)
"AKU ADA BINI,
MAKAN KUAT JUGAK!"


hahahaha.
ala sebbb..org ngandung memang makan kuattt..

*************************************************
AKu memang boleh mendengar kalo kawan2
nak cerita masalah ka..mengadu apa ka...

Tapi maaflah..
aku tak pandai nk memujuk atau memberi kata2 semangat..
aku memang bermulut kasar sikit.

bukan aku tanak bagi kata2 semangat atau apa ka..
tapi itu bukan aku..aku mmg jenis hentam..haha.

Teringat dulu sorang sahabat baik
aku yang cintanya dihalang oleh keluarga pihak perempuan.
Dia memang frust. kira tahap sedih.
Dia bercerita kepada aku.
dengan ayat sedih..seperti Ujian Paling besar dari Allah kepada aku..katanya.
Apa yg dia dapat dari aku?
laserrrr..bukan kata2 perangsang.

Aku kata kat dia, ko jgn terjun bangunan pulak.
kan dulu2 aku dah penah cakap kat kau,
korang ni takan kemana.
Cari awek baru la.

hahahah.2 minggu lepas tu, dia da ada awek baru.
See.....takyah frust2.

Bagitu juga kalo ada yg nk melezer akuuu...silap bykkkk....
aku bagi balik 3 kali ganda.

jadi, amaran kepada Jiran2 yg dok bizi bodi..
seperti yg sampai kepada aku baru2 ini oleh seorg "insider".
ooooo...depan aku hg buat2 baikkk...
belakang aku hang ngata..
oooooo...ngata aku ngan bini suka keluar.
sikit2 keluar, baru samapi umah keluar lagiii..

nanti la, kalo aku nk kuar nnti aku berenti rumah hang,
pastu aku nk habaq,
"Eh kak! saya nk kuar ni,
nanti balik, pastu saya kuar lagi.pastu balik, kuara lagi.
Eh??? minyak keta saya ni asik ada ja?
ohhh...saya isi dgn duit saya sendiri la tadi.
akak nk bagi duit?eh, taka payah la, saya ada byk lagi duit.

Lagipun saya ngan bini muda lagi,
anak baru sorang.,memang seswai la keluar2 ceni.
Lain la kalo POMPUAN TUA ANAK RAMAI.MEMANG la seswai dok umah.
Laki pulak jarang2 ada kat umah kan? kan kak kan?

Peace!, nanti kalo saya nk kuar lagi, kalo kak tadak,
saya tinggal note depan umah ya.

No comments: