Tuesday, September 25, 2007

Abang tak sangka.

mengenali seseorang utk jangkamasa yang lama,
Mungkin kita rasa
kita dah cukup kenal seseorang tu,

Tapi, hakikatnya,
kita jauh dari mengenalinya...

kita mungkin rasa kita
cukup masak dengan perangai seseorang itu
dah kita boleh jangka apa yang
mungkin akan dilakukan...

Dalam perkahwinan,
kita kena banyak
bersabar...

mungkin kita rasa kita dah kenal
dan masak dgn perangai isteri...

tapi hakikatnya...
jauh dari itu...

Nasihat aku kepada rakan2
yang sudah berkahwin atau belum...

jangan rasa kita dah lama kenal
pasangan kita..
kita rasa kita dah boleh jangka
apa yang pasangan akan dan tak akan buat..
Hati-hati....

Silap aku...
aku kenal isteri aku hampir 8 tahun...
aku terlalu yakin aku dah kenal isteri aku....

Semalam isteri aku sanggup
buat sesuatu yang aku tak sangka.


aku pun menjerit kepada bini aku....


"GILE SEDAPPP!!!"
"WAH, ADA PENINGKATAN DARI YANG ZA BUAT
KAT UMAH MAK ARITU!!"

Bini aku menjawab...
"Aritu bahan tak cukup...
tak jadi sangat..."
"Za beli bahan2 semua tadi..."

Aku sambung
"ini kalo jual,tentu laris."
"Jom jual"

Bini aku sambung..
"Sapa nak buat?
soya lagi."

hehehe...aku gelak....

aku tak sangka bini aku sanggup
buat nasik ayam
jauh lebih sedap dari yg aku beli selalu..

Sejak kawen, byk benda yang aku tatau
jadi tau...

Rupanya bini aku pandai msk char ketiaw,
nasik ayam, buat begedel, ape2 ntah lagi..
aku tak sangka, sedap laktu..

dulu masa becinta..
kalo aku dtg,
samada laksa,
mi kari,
tu ja.

rupanya, mcm2 lagi...

Ta sabar mau balik bukak puasa maaa....
lapaq.bini aku masak apa plak arini..
nyam2.

14 comments:

AM said...

lapar

sufanasrin said...

raya nnti nk try rendang miza bleh??

aez82 said...

hurmm..nak tambat hati suami melalui perut nya.. proven!

KiMi said...

Am: itew jer kau punya komen?loading lama lg dari kau taip.

Arin: rendang?hhhmmm, bole kot.

Linda: btol.tgk la prut suami2, semua besar2.

pakdi said...

patut la ada mamat sorang tu, lepas kawin makin besar... perutnya.

cuba teka siapa? hee hee hee..

kanot said...

woi pakdi, haGham

madulebah said...

Weh ada satu lagi. Mak kata Miza buat ayaq sedaaaap...

Muahahaha..

Bertuah aku dapat adik ipaq macam Miza.. Kan? Kan? Kan?

KiMi said...

cudaz: Wah...kembang la kalo dia tau mak mentua dia dok puji slalu.
ele...hang tu kalo ada miza, hang baring saja..tak pi dapoq lansun.

madulebah said...

Cukimi, dah best memang la layak untuk dipuji.. hang tak kembang gak ka? Bini selalu kena puji :p

Weh, tapi kalo bab sediakan sarapan semedang aku :p.. dah siap semua baru hangpa turun.. tu pun kena panggei... muahahaha

Anonymous said...

seriously u got a good flair of writting! suspen ok! ahahaha..

kirim salam dgn isteri ;)

KiMi said...

cuda: kami ngantuk...jaga anak..pas subuh tidoq a sat.
wakakaka.
Anonimus: cer try tulis nama sikit.

Anonymous said...

hari ni tgk newspaper...
besar iklan...

"pasaraya tesco telah di buka di Taiping"

ihiks...

kanot said...

asalamualaikum ustat,IttaqulLah... hehehehehehehe

Mohd Nadmin said...

aku dah rasa char kue tiaw yang isteri kimi masak...macam kat mali's corner oo sedapnya...