Friday, April 04, 2008

Islamic Banking? Islamikkah?

dari dulu aku agak skeptikel(ejaan melayu, hehe)
pasal Islamic Banking.

Bagi aku, konsepnya tidak seperti yang diharapkan.

Tujuan pengharam Riba' dalam Islam
adalah untuk mengelakkan penindasan kepada peminjam.

Dalam Islam, pinjam seriboo,
bayar Balik Seriboo.

Tapi, yang aku tgk sekarang,
kononnya nak mengelakkan riba.
Tapi harga beliannya melampau2 tinggi.

Buat loan 79riboo..
Bayar balik 236 Riboo.

Tak ka gila.

Tak kisah la letak la nama apa pon,
harga jualan?
sebab ada dua kontrak?
Tapi jangan lupa,
kontrak itu "atas angin saja"
kerana kebanyakkannya atas konsep bai Al-inah.
Barang tadak lagi.

sbbtu pada pendapat peribadi aku,
Tujuan pengharam riba, adalah mengelakkan penindasan.
Islamic Banking kononnya mengelak riba.
Tapi, sekarang ni, tiada riba.
Tetapi, penindasannya melebihi Riba....
Halalkah itu?

Maaf kepada Dr Daud Bakar dan bekas Bos Encik Dzafran..
aku tidak bisa bersetuju dgn konsep ini...

Sila baca artikel ini.

Dan Juga Komen PAKDI dalam blognya disini.
(pakdi adalah ahli kewangan terkenal)hahaha

No comments: