Thursday, April 17, 2008

LIFE - Dreams = Job

Aku berani jamin.
Kebanyakan peguam2(melayu) yang ada di Malaysia
sekarang ni, bukanlah bercita2 nak jadi Peguam.

Kebanyakannya ada impian lain,
Tapi terpaksa jadi Peguam untuk hidup.

Sekarang ni pon
dah ramai kawan2 aku yang ceased practice.
Lalu menceburi bidang yang lebih diminati.
Yang belum berenti tapi ada usaha ke arah itu pon ramai.


Bermula dengan sahabat aku Suhail.
yang berenti praktis di HSK,
menceburi bidang yang diminati.
lalu jadi Photographer.
sambil2 tu dia jadi aktivis kemanusiaan
yang memang dia minat.

Kemudian Kano yang berenti Praktis lalu
masuk benk bahagian yg tadak kena
mengena dgn law.

diikuti oleh Apon yang berenti paktis
lalu masuk Bank.
aku tak tau la dia minat atau tak.
tapi, yang pasti, kalo ada jalan lari dari jadi loyer,
mesti sambar.

Begitu jugak dengan Baraq yang dah tender notis resign.
Aku tanya dia nak kerja apa,
dia kata tak tau lagi.
Seingat aku, baraq ni minat nak jadi pereka fesyen.

Matjap pula, dah mula pergi kursus tanam cabai.
nak bukak ladang cabai.

Tapi, ada ramai jugak yang masih stuck sebagai loyer.
antaranya, kanot yang minat kerja gomen,
dan ber iya nak masuk gomen
(tapi tak isi borang SPA), masih jadi loyer.
cuma tukar firm.

Begitu juga aseb yang lebih minat jadi petani.
bela kambing, tapi, masih jugak jadi loyer.


Aku, yang minat repair kereta,
dan segalanya tentang kereta, masih jadi loyer jugak.
cuma, aku selalu jugak hantar kereta utk direpair.
aku jugak minat sikit2 jadi petani.

Sbb apa masih jadi loyer?

Aku pernah berbual dgn bekas Klik
di firm Ismail whatever masa aku terjumpa
dia kat court ipoh.

aku tanya dia, camana firm ismail whatever skang?
gitu la...katanya dgn nada yg macam sesak.
Dia dah sepuluh tahun praktis.

aku tanya dia, tanak tukar job lain ka?

Sambil gelak dia jawab.

"Nak kerja apa? Udah kerja ni ja yang pandai buat"


hahaha.betul katanya...

Udah pandai jadi loyer ja, terpaksa la keja loyer utuk idup.

Kehidupan, ditolak dengan impian...sama jugak Kerja.

Kalo nk ikut impian, camna nk idup..terpaksa la kerja dulu.

Sampai bila, aku tak tau...sampai aku bukak kolam lintah kot.

No comments: