Friday, September 05, 2008

PUASA, DULU DAN SEKARANG



Harini dah masuk hari ke5 kita berpuasa.
Rasa lapar macam hari pertama kedua dulu
pon dah mcm biasa.

Berbuka pulak, setakat ni,
Aku beli jer.
Sbb hari2 nak merasa makanan lain.
Bazar Ramadhan kat Kamunting ni,
Hari ujan pon Ramai org,
kalo mai pukul 6 setengah,
mmg beli serdak kuih jelah.


Teringat zaman muda2 dulu masa kat UIA.
masa tu hidup kena berjimat.

Jadi, bukak puasa kitorang kongsi duit.
Masak nasik.
Yang selalu jadi mangsa beli lauk
aku dgn matjap la.

Aseb masak nasik.
Kanot Main game.
Kaie main game jugak.

sempatla kitorang abadikan saat
bukak puasa tu dlm bentuk visual.
Tapi komputer korang kena terang la.
kalo tak, tak nampak. Gambar gelap.



Da yang ini.



Yang paling aku igt pulak
sewaktu aku bersahur.
Masa tu awal semester.
Duit loan tak dapat lagi.

Aku dan kanot.
Yang ada cuma kuih coq peneram ja.
nak tanak,
aku dgn kanot sahur coq peneram saja pagi tu.

Ungkapan kami berdua masa
makan coq peneram itu
untuk menggembirakan hati yang berduka
ialah..:
"YA ALLAH...SEDDAPNYA COQ PENEGHAM NI.."

Air pulak hanya air sejuk..
minum untuk mengelak mengkelan..
Sedih ooo masa tu.

Sampai sekarang aku dan kanot
masih ulang2 ungkapan tu apabila tiba
bulan Ramadhan.

tapi dulu la.

Sekarang Alhamdulillah..
Aku bole pilih aku nk makan apa untuk sahur..
Dan pastinya Kanot pon begitu..

Tapi, macamana dengan Insan2 lain...
mungkin ada yang tak mampu lansung nak bersahur,
walopun dgn coq peneram....

*****************************************************

Aku tau bini aku telah mula
terpengaruh dan mengikut dakyah aku apabila:

1) Aku menunjuk ke skrin Tivi sambil bertanya,
"Sapa tu?"
Dengan laju dia menjawab : GERRAD!!.
walhal sebelum ni dia cuma kenal Kalid jamlus.

2) Sewaktu menggunakan mesin pengisar soya,
Aku bertanya, "Tau tak sapa cipta mesin ni?
Dengan laju dia menjawab:
"JOHN pengisar".

dan macam2 lagi..Bagus.

No comments: