Friday, July 25, 2008

********Edited lepas Jumaat***********************
PRIHATIN?

Aku berjalan keluar dari Masjid.

Dalam tengah sesak2 depan Masjid,
Dengan Keretanya....Moto lagi....

Aku ternampak sorang budak kecik dlm lingkungan 6 tahun
tengah terpinga2 macam mencari seseorang..
Anak sapa ni.

Aku mendekati budak tersebut..
Takut2 kena langgar ka apa...keta byk..
Aku bertanya..

"Cari sapa?"

Budak tu sengih saja..

"Abah mana? Tanyaku lagi.
Budak tu jawab.."dalam kot"

Aku mencari2 kot2 ada org cari anak..
Lantas aku ternampak sorang polis..
Aku angkat tangan..
Polis tersebut menghampiri aku sambil berkata...

"Bawak adik balik..Abah nk pi semanggoi sat"

BaikKKKKK kataku..

Budak tadi masih sengih dan berkata..
"Abag kimi, jom pi kedai CD...
Beli CD PS2 baru.."

Ha la...Jom...



********************************************************
APA NAK JADI?


Kalo korang jenis yang selalu lepak dengan
Pelbagai jenis org dari pelbagai latar belakang.

Korang akan tau, Bahawa masyarakat umat Islam
kita kat Malaysia ni...
dah tahap nak hancur..
Semacam satu virus yang merebak2 tanpa
dapat dibendung lalu merosakkan Umat.

aku cuma tinggal di Kamunting,
tak mcm suhail yang dah mengembara serata dunia...
Jadi aku cuma mampu membandingkan golongan2 di Malaysia ni.

Aku pernah tinggal agak lama di Kuala Lumpur.
dan aku dah 2 tahun tinggal di Kamunting.
Kita jangan cerita Bab kos hidup.
Tapi kita cerita pasal aturan hidup.

Aku kt KL, takder la terasa mcm geli geleman,
atau hangin, atau benci kat org2 yang aku kenali,
dan berurusan setiap hari..

Sebab aku bole pilih sapa aku nk kawan...
Jadi, kawan2 aku adalah terdiri daripada
kawan2 aku satu UIA dulu..

Yang mana, kami tidaklah nk kata baik sangat..
JAHAT pon tidak..

Sekurang2nya semua jenis solat 5 waktu.
(miss subuh biasa la)
Paling koman baca Yasin malam jumaat.

Aku jugak respek bekas bos di KL dulu,
Contohnya mcm Tengku H,anak raja,
tapi solat 5 waktu, buat tahlil, dsbnya..

Begitu juga dgn cik EBO,
aku sangat respek sebab dia kaya gila.
bujang lagi,
Duduk KL.
tapi solat jaga.

Tapi, kat kemunting ni,
aku tak bole nk pilih kawan..
sebab org tak ramai.
Dan org yang berurusan dgn kita pulak org2 tu saja..

JAdi, mcm2 cerita yang aku dengar..
Aku terkejut bila mengetahui
beberapa org tua2 disini
selalu mmg kaki maksiat.
yang selalu ke sempadan.
bukan bujang..ank dah besar2.
yang kuat mkn duit kopi.
dan mcm2 lagi..

Yang tak sebahyang toksah cerita la..
kumpul jari aku, kanot, aseb, kaie, matjap, apon, pakdi
eda..sapa lagi nk bagi jari?
pon tak cukup..nk habaq mmg ramai la..

Aku jadi geli geleman..
Benci nk berurusan..

Sempena hari jumaat ni,
Igt2 la mati pakcik2 dan makcik2 oiii......

nak mati bukan ada alarm...
main futsal pon bole mati..

***perkara ni jugak membuatkan aku terus mengatakan.
Aku kena keluar dari kerja yang dikelilingi
Dgn benda2 yang tak berkat ni..
Kalo kt KL dulu.. setakat kuar duit
belanja "deorang" makan Besar..
Kat sini, kuar duit belanja deorang
makan "Ayam" besar..jijik.

No comments: